Politique de Confidentialité
Dernière mise à jour le 31 mars 2025
VERYPAY (SENEGAL) SUARL (ci-après dénommée collectivement “VeryPay”, “nous”, “notre”, “nos”) est une société à responsabilité limitée, constituée selon le droit sénégalais, dont le siège social est situé au Plateau, 66 Bld De La Republique Immeuble Seydou Nourou Tall, 1er ET BP 11417 Dakar, Sénégal.
VeryPay propose des solutions complémentaires basées sur des applications pour les portefeuilles électroniques (les “Applications”) qui permettent aux clients et aux commerçants de gérer les transactions électroniques de manière sécurisée et plus économique
VeryPay s’engage à protéger la vie privée et les données personnelles de ses clients et utilisateurs.
Cette Politique de Confidentialité décrit comment nous collectons, utilisons, stockons et protégeons vos informations personnelles, que nous recueillons à la suite de votre utilisation de nos Applications, services ou de l’utilisation de nos sites web sénégalais (collectivement, les “Services”) conformément à la la loi sénégalaise numéro 2008-12 du 25 janvier 2008 et son décret d’application numéro 2008-721 du 30 juin 2008 et le Règlement Général sur la Protection des Données (General Data Protection Régulation) adopté par le Parlement européen le 14 avril 2016.
Nous reconnaissons votre droit d’être informé sur la manière dont nous collectons et utilisons vos données; par conséquent, nous vous encourageons à lire attentivement cette Politique de Confidentialité.
Cette politique de confidentialité est susceptible d’être modifiée ou complétée à tout moment par VeryPay, notamment en vue de se conformer à toute évolution législative, règlementaire, jurisprudentielle ou technologique. Dans un tel cas,la date de sa mise à jour sera clairement identifiée en tête de la présente politique. Ces modifications engagent l’Utilisateur dès leur mise en ligne.
Il convient par conséquent que l’Utilisateur consulte régulièrement la présente Politique de Confidentialité afin de prendre connaissance de ses éventuelles modifications.
VeryPay ne collecte pas sciemment d’informations personnelles auprès de personnes âgées de moins de dix-huit (18) ans sans le consentement préalable du parent ou du tuteur légal.
En utilisant les Services, vous acceptez les termes de cette Politique de Confidentialité et vous certifiez que vous avez dix-huit ans ou plus ou que votre parent ou tuteur légal a donné son consentement préalable à VeryPay pour votre utilisation des Services.
1. TYPES D’INFORMATIONS PERSONNELLES QUE NOUS COLLECTONS:
a. Informations que vous partagez directement avec nous: Lorsque vous utilisez nos Services, vous pouvez nous fournir directement des informations personnelles (par exemple, les détails que vous enregistrez lors de la création de votre compte), et nous stockerons ces informations personnelles sur nos systèmes et les traiterons aux fins décrites dans cette Politique de Confidentialité. Selon le Service, les informations personnelles que nous collectons seront pertinentes pour fournir ce Service et peuvent inclure tout ou partie des éléments suivants:
– Nom
– Adresse e-mail
– Nom de votre entreprise
– Photographie
– Niveau d’éducation
– Nom d’Utilisateur
– Mot de passe
– Image d’avatar
– Numéro de carte et code PIN
– Limites de carte
– ID de transaction et autres informations nécessaires à la fourniture de nos Services
– “Identifiants” – informations que nous traitons comme vos informations personnelles car elles vous concernent et votre utilisation de nos Services mais ne sont pas directement fournies par vous depuis votre appareil (par exemple, données de géolocalisation et adresse IP, fabricant et modèle de l’appareil, version iOS)
– Informations personnelles que vous fournissez lorsque vous demandez de l’aide à notre équipe de support client, y compris le contenu de cette communication avec notre équipe
– Sélection de la langue
– Historique des achats, y compris les articles spécifiques, les quantités et les prix – avec les commerçants participants
– Géolocalisation
– Données biométriques : Nos applications offrent la possibilité d’accéder au service en utilisant l’authentification biométrique, telle que l’empreinte digitale ou la reconnaissance faciale, pour une sécurité et une commodité accrues. Cette mise en œuvre utilise les API biométriques natives de votre appareil, qui ne fournissent à notre application qu’un résultat d’authentification succès/échec sans partager les données biométriques réelles. Vos données biométriques sont stockées uniquement sur votre appareil et ne sont jamais transmises, consultées ou stockées sur nos serveurs. Nous ne collectons, ne traitons, ni ne conservons aucune de votre information biométrique à aucun moment
Si vous choisissez de ne pas utiliser l’authentification biométrique, l’authentification traditionnelle par nom d’utilisateur/mot de passe reste disponible.
L’utilisation de l’authentification biométrique est entièrement facultative et peut être gérée par les paramètres de votre appareil.
b. Informations partagées sur d’autres personnes: Nous pouvons vous donner la possibilité d’inviter des personnes que vous connaissez à utiliser nos Services. Si, en tant qu’Utilisateur des Services VeryPay, vous autorisez des tiers (par exemple, des membres de votre famille ou vos amis) à les utiliser, vous êtes tenu de vous assurer que ce partage respecte les lois applicables en matière de protection des données. Cela inclut l’obligation d’informer ces tiers que leurs données personnelles seront traitées par VeryPay en raison de leur utilisation des Services, d’obtenir leur consentement préalable lorsque la législation l’exige, et de les sensibiliser à l’applicabilité de la Politique de Confidentialité, notamment en ce qui concerne leurs droits et la manière de les exercer. Vous devez également veiller à ne pas utiliser les Services VeryPay pour collecter ou traiter des données personnelles en violation des lois sur la vie privée ou pour accéder illégalement aux informations des tiers. Par ailleurs, il est essentiel de prendre connaissance du niveau de protection offert par VeryPay et d’adopter toutes les mesures techniques et organisationnelles appropriées pour protéger ces données contre tout traitement non autorisé ou illicite, ainsi que contre leur destruction, perte, falsification ou diffusion non autorisée. Suivez les instructions de la section “Nous Contacter” pour demander la suppression des informations personnelles stockées par VeryPay
c. Informations que vous générez en utilisant nos Services: Activité et historique des transactions sur les Services. Lorsque vous utilisez nos Services, nous collecterons des informations personnelles sur la manière dont vous utilisez et interagissez avec nos Services, telles que les achats que vous effectuez, l’argent que vous envoyez. Nous créerons également un ID d’application pour identifier votre compte.
d. Informations que nous recevons à votre sujet de plateformes tierces connectées: Les informations que nous pouvons recevoir de plateformes de portefeuille électronique tierces pour vous fournir les Services peuvent inclure:
– Prénom
– Nom de famille
– Adresse (ville, code postal, état, pays)
– Adresse e-mail
– Numéro de téléphone
– ID de portefeuille électronique
– Soldes de portefeuille électronique
– Soldes vocaux
– Devise utilisée
– Historique des achats, y compris les articles spécifiques, les quantités et les prix – avec les commerçants participants
– Géolocalisation
Si vous accédez à nos Services à partir d’une plateforme tierce ou connectez nos Services à un compte tiers, vous devez également lire les conditions d’utilisation et la politique de confidentialité de cette plateforme tierce
2. POURQUOI NOUS TRAITONS VOS INFORMATIONS ET NOS FONDEMENTS JURIDIQUES:
VeryPay ne traite les données personnelles que pour des finalités déterminées et explicites. VeryPay traite les données de l’Utilisateur dans le cadre de l’exécution d’un contrat. A cet effet, les finalités poursuivies par VeryPay sont les suivantes:
– Configurer votre compte et fournir nos Services (par exemple, traiter vos demandes de transaction)
– Gérer l’identité de l’Utilisateur afin de l’authentifier et éviter tout vol d’identité, fraude ou infractions à la loi pénale, en général
– Evaluer, améliorer, optimiser et personnaliser nos Services et les expériences de l’Utilisateu
– Vous aider à vous connecter avec d’autres personnes que vous connaissez et d’autres plateformes tierces que vous utilisez
– Assurer le Service avant-vente et offres par VeryPay
– Assurer le Service après-vente y compris le support technique
– Protéger la sécurité et le bien-être des clients
– Proposer de nouveaux produits et services, des actions spéciales qui peuvent intéresser les Utilisateurs
– Gérer les données personnelles, caractéristiques et droits d’un contrat;
– Traiter les suites des résiliations de contrat;
– Traiter les réclamations Clients, Utilisateurs;
– Communiquer au titre de la gestion de la Clientèle;
– Gérer les courriers entrants;
– Gérer les contentieux;
– Gérer les demandes relatives à l’exercice des droits des personnes concernées;
– Stocker des données du Client ou d’un Utilisateur;
– Proposer des services d’authentification.
Les données de l’Utilisateur sont conservées pour la durée nécessaire à l’accomplissement des finalités mentionnées ci-dessus. S’agissant des traitements relatifs à l’exécution du contrat, les données peuvent être conservées au maximum pour une durée de trois (3) ans à compter de la fin de la relation.
VeryPay réalise également des traitements de données pour d’autres finalités que la stricte exécution de contrats. Ces traitements pourront faire l’objet du recueil du consentement de l’Utilisateur, qu’il peut retirer à tout moment. A cet effet, les finalités poursuivies par VeryPay sont les suivantes:
– Répondre aux réquisitions des autorités et aux décisions de justice
– Assurer le blocage, à l’utilisation, des mobiles déclarés volés.
– Maintenir nos opérations commerciales, y compris toute transition commerciale, comme une fusion, une acquisition par une autre entreprise ou la vente de tout ou partie de nos actifs
– À des fins de sécurité et pour prévenir la fraude ou les activités potentiellement illégales
Les données de l’Utilisateur peuvent être conservées le temps nécessaire pour permettre à VeryPay de répondre à ses obligations légales. VeryPay est également susceptible de réaliser des traitements des données de l’Utilisateur à des fins statistiques, y compris en commercialisant les statistiques obtenues. Dans ce cas l’ensemble des données est préalablement rendu anonyme.
Si vous avez des questions, avez besoin de plus d’informations ou souhaitez retirer votre consentement, veuillez consulter la section NOUS CONTACTER ci-dessous.
3.IDENTITE DU RESPONSABLE DE TRAITEMENT:
Le responsable du traitement est VERYPAY (SENEGAL), société Unipersonnelle à Responsabilité Limitée au capital social de neuf millions (9 000 000) de francs CFA ayant son siège social au Plateau, 66 Boulevard de La République, Immeuble Seydou Nourou Tall, 1er étage BP 11417, Dakar, Sénégal, immatriculée au Registre du Commerce et du Crédit Mobilier de Dakar sous le numéro SN.DKR.2024.B.50788, exploitant sous le nom commercial « VeryPay ».
4. COMMENT NOUS PARTAGEONS LES INFORMATIONS:
VeryPay peut partager les données personnelles de l’Utilisateur avec les sociétés de notre groupe, nos filiales, nos partenaires stratégiques et nos prestataires agissant pour notre compte, uniquement dans le cadre des finalités définies dans la présente Politique de Confidentialité, notamment pour informer l’Utilisateur sur les produits et services de VeryPay ou pour assurer la fourniture des services demandés ou dans le cadre d’une transition commerciale, comme une fusion ou une acquisition.
Dans ces cas, VeryPay veille à ce que ces tiers respectent des normes strictes de confidentialité et de sécurité, en encadrant les traitements par des accords contractuels conformes à la réglementation applicable. Si un transfert de données hors du Sénégal est nécessaire, VeryPay s’assure, par des garanties contractuelles appropriées telles que les clauses contractuelles types ou les règles d’entreprise contraignantes (BCR), que les données bénéficient d’un niveau de protection équivalent à celui offert au Sénégal. Toute communication des données personnelles à des tiers est réalisée en toute transparence, avec une information claire sur l’identité du tiers, les finalités du traitement et les mesures de sécurité mises en place. Lorsque requis par la loi, VeryPay obtiendra le consentement explicite de l’Utilisateur avant tout transfert ou traitement spécifique. Toutefois, des exceptions peuvent s’appliquer dans les cas prévus par la réglementation, notamment pour des raisons de sécurité nationale ou d’intérêt public.
Nous partageons vos informations aussi avec les individus que vous avez expressément désignés ou ajoutés à votre groupe d’utilisateurs au sein de l’Application, et réciproquement, ces derniers peuvent également partager leurs données personnelles avec vous dans le cadre des fonctionnalités collaboratives des Services.
5. CONSENTEMENT POUR LA COLLECTE OU LE TRAITEMENT DES DONNÉES PERSONNELLES RELATIVES À VOTRE ENFANT:
En ajoutant votre enfant à la fonction de partage de groupe, vous nous déclarez que vous êtes son parent/tuteur légal et que vous avez l’autorité requise pour prendre des décisions au nom de l’enfant. Vous consentez à ce que VeryPay collecte les informations que vous fournissez vous-même concernant votre enfant. Ces informations sont limitées à : la photo d’identité (qui est optionnelle) , son prénom et nom, son école, son code PIN, son jeton de paiement, son ID de portefeuille, les informations du parent/tuteur légal et le solde du portefeuille.
Vous consentez en outre à ce que nous partagions ces informations avec nos partenaires divulgués dans le seul but de faciliter les transactions sur notre plateforme et de nous conformer à nos obligations légales en vertu de la loi sénégalaise. Nous obtenons, traitons et stockons ces informations dans le seul but de permettre à l’enfant d’effectuer des transactions avec nos commerçants autorisés dans les écoles autorisées
6.VOS DROITS:
Selon les lois sur la protection de la vie privée qui vous sont applicables, vous et/ou votre représentant légal disposez de certains droits légaux concernant vos informations personnelles. Vos droits en matière de protection de la vie privée sont expliqués ci-dessous.
Sous réserve de certaines exemptions, vous avez le droit de:
– Le droit à l’information et d’accès: L’Utilisateur dispose du droit de solliciter, à tout moment et par voie écrite, auprès de VeryPay, une confirmation sur l’existence ou non d’un traitement de ses données à caractère personnel. En cas de traitement avéré, l’Utilisateur peut accéder à ses données et obtenir des informations détaillées, notamment sur les finalités poursuivies par le traitement, les catégories de données concernées, les destinataires ou catégories de destinataires (y compris ceux situés dans des pays tiers), la durée de conservation des données, les modalités de traitement des demandes d’accès, ainsi que son droit d’introduire une réclamation auprès de l’autorité compétente en matière de protection des données personnelles
– Le droit de suppression: L’Utilisateur dispose du droit de demander l’effacement de ses données à caractère personnel lorsqu’il estime que celles-ci ne sont plus nécessaires aux finalités pour lesquelles elles ont été collectées ou traitées, lorsque leur traitement est illicite ou lorsque leur suppression est requise pour satisfaire à une obligation légale. Toutefois, VeryPay informe l’Utilisateur que certaines données ne peuvent pas être supprimées dans les cas où leur conservation est essentielle, notamment pour la constatation, l’exercice ou la défense de droits en justice, ou lorsque la législation en vigueur impose leur archivage, comme dans le cadre des exigences liées à la sécurité nationale ou à la réglementation sur les télécommunications. VeryPay s’engage à fournir des informations détaillées sur les motifs de refus éventuel d’effacement dans sa réponse à la demande de l’Utilisateur, et à traiter cette requête dans les délais prévus par la réglementation applicable.
– Le droit de rectification: Corriger ou mettre à jour vos informations personnelles lorsqu’elles sont inexactes. Pour examiner et mettre à jour les informations personnelles associées à votre profil de compte, visitez la page “Détails du compte” dans nos Applications.
– Le droit d’opposition: L’Utilisateur a le droit, en vertu de sa situation particulière, de s’opposer au traitement de ses données personnelles si le traitement ne s’inscrit dans le cadre de l’intérêt légitime de VeryPay ou dans le cadre de l’intérêt général. Ainsi, VeryPay suspendra le traitement de ses données personnelles, sauf si VeryPay peut démontrer qu’il existe des motifs légitimes et impérieux pour le traitement qui prévalent sur ceux de l’Utilisateur ou si le traitement des données personnelles est lié à la constatation, l’exercice ou la défense de droits en justice (par exemple, l’introduction d’une requête devant un tribunal).
– Vous pouvez déposer une plainte auprès de l’autorité sénégalaise de protection des données en écrivant à : Commission de Protection des Données Personnelles (CDP), 34 Sicap Mermoz VDN Lot B, 25528 Dakar, Fann, Sénégal.
– Gérer les informations personnelles que nous recevons des applications/plateformes de tiers et de votre appareil mobile : Pour gérer les informations que nous recevons des applications ou plateformes tierces et de votre appareil mobile, utilisez les outils et paramètres fournis par ces applications et appareils tiers.
7. SECRET DE CORRESPONDANCES:
Les communications personnelles de l’Utilisateur bénéficient d’une stricte confidentialité. VeryPay est autorisée à traiter uniquement les métadonnées nécessaires au fonctionnement technique des communications, mais l’existence et le contenu des communications personnelles transitant par son réseau (telles que les e-mails) sont protégés par les dispositions légales relatives au secret des correspondances. Conformément à la réglementation en vigueur, VeryPay s’interdit, sauf exceptions prévues par la loi, d’accéder à ces communications ou d’en prendre connaissance. À cet effet, VeryPay a mis en place des mesures de protection rigoureuses et a instruit ses collaborateurs afin de garantir le respect absolu du secret des correspondances
8. POLITIQUE DE PROTECTION DIRECTE:
L’Utilisateur dispose du droit inconditionnel de s’opposer, sans justification préalable, à l’utilisation de ses données personnelles à des fins de prospection directe. Pour exercer ce droit, l’Utilisateur peut contacter le Service Clientèle de VeryPay . Concernant les utilisateurs des sites internet qui ne sont pas clients de VeryPay, ils ne recevront des communications commerciales par e-mail qu’après avoir donné leur consentement explicite. Il est précisé que l’opposition de l’Utilisateur à recevoir des communications commerciales n’affecte en rien le droit de VeryPay de le contacter par voie électronique dans le cadre de l’exécution d’un contrat ou lorsque la loi l’exige.
9. COMMENT NOUS STOCKONS ET PROTÉGEONS VOS INFORMATIONS PERSONNELLES:
Nous travaillons dur pour protéger vos informations, mais vous avez également un rôle à jouer. Nous mettons en œuvre des mesures de sécurité raisonnables et appropriées pour aider à protéger la sécurité de vos informations et garantir que vos données sont traitées de manière sécurisée et conformément à cette Politique de Confidentialité.
Ces mesures varient en fonction de la sensibilité de vos informations. Il est important que vous protégiez et mainteniez la sécurité de votre compte VeryPay et que vous nous informiez immédiatement de toute utilisation non autorisée de votre compte.
Toutes les connexions à la base de données VeryPay via l’utilisation des Services sont sécurisées avec la technologie HTTPS (TLS 1.2). La connexion au réseau de la base de données est protégée par des règles de pare-feu strictes. Seuls les comptes vérifiés peuvent se connecter à la base de données VeryPay via VPN par Secure Shell (SSH). Seule l’authentification par clé est autorisée pour accéder aux comptes des utilisateurs. La clé privée de chaque utilisateur doit être protégée par un mot de passe. Si l’authentification par clé a réussi et que le compte est autorisé à se connecter sur ce système particulier, l’utilisateur se voit accorder l’accès au système. Bien que nous prenions des précautions contre les éventuelles violations de sécurité de nos Services et de nos bases de données et dossiers clients, aucun site web ou transmission internet n’est totalement sécurisé.
Nous ne pouvons garantir que l’accès non autorisé, le piratage, la perte de données ou d’autres violations ne se produiront jamais, et nous ne pouvons garantir la sécurité de vos informations pendant leur transmission vers nos Services. Toute transmission se fait à vos propres risques
10. OPÉRATIONS ET TRANSFERTS INTERNATIONAUX:
Lorsque vous utilisez nos Services, vos informations personnelles peuvent être traitées au Sénégal et dans d’autres pays. Dans le cadre de nos opérations internationales, nous pouvons transférer des informations personnelles à nos sociétés du groupe, partenaires commerciaux et prestataires de services situés à l’international pour notre intérêt commercial légitime.
Nous stockons vos informations personnelles sur des serveurs situés en Suisse.
En acceptant cette Politique de Confidentialité vous consentez au traitement et au transfert de vos données personnelles hors du Sénégal vers la Suisse. Si vous n’acceptez pas le transfert de vos données personnelles hors du Sénégal, veuillez ne pas utiliser nos Services ni nous soumettre vos données personnelles. Lorsque nous transférons vos informations personnelles à l’international, nous traitons vos informations personnelles de manière sécurisée et conformément à cette Politique de Confidentialité et nous mettons en œuvre des garanties appropriées pour protéger vos données personnelles au cours d’un tel transfert.
11. COMBIEN DE TEMPS NOUS CONSERVONS VOS INFORMATIONS:
VeryPay ne conservera les données à caractère personnel de l’Utilisateur au-delà du temps nécessaire à la réalisation de l’objectif pour lequel nous les collectons. Le délai de conservation peut donc différer en fonction de la finalité. A l’issue des délais de conservation applicables, les données à caractère personnel sont supprimées ou rendues anonymes.
12. NOUS CONTACTER:
Vous pouvez nous contacter pour vos questions, demandes, commentaires ou préoccupations. Si vous avez des questions, demandes, commentaires ou préoccupations concernant notre Politique de Confidentialité et/ou nos pratiques en matière de confidentialité, veuillez envoyer un e-mail à legal@verypay.ch.
ENGLISH VERSION
Privacy Policy
Last updated on March 31, 2025
VERYPAY (SENEGAL) SUARL (hereinafter collectively referred to as “VeryPay”, “we”, “our”, “us”) is a limited liability company, incorporated under Senegalese law, with its registered office located at Plateau, 66 Bld De La Republique Immeuble Seydou Nourou Tall, 1st Floor BP 11417 Dakar, Senegal.
VeryPay offers complementary application-based solutions for electronic wallets (the “Applications”) that allow customers and merchants to manage electronic transactions securely and more economically
VeryPay is committed to protecting the privacy and personal data of its customers and users.
This Privacy Policy describes how we collect, use, store, and protect your personal information, which we gather as a result of your use of our Applications, services, or our Senegalese websites (collectively, the “Services”) in accordance with Senegalese law number 2008-12 of January 25, 2008, and its implementing decree number 2008-721 of June 30, 2008, and the General Data Protection Regulation (GDPR) adopted by the European Parliament on April 14, 2016.
We recognize your right to be informed about how we collect and use your data; therefore, we encourage you to read this Privacy Policy carefully.
This privacy policy may be modified or supplemented at any time by VeryPay, particularly to comply with any legislative, regulatory, jurisprudential, or technological developments. In such cases, the date of its update will be clearly identified at the top of this policy. These modifications are binding on the User as soon as they are posted online.
Therefore, the User should regularly consult this Privacy Policy to be aware of any potential modifications.
VeryPay does not knowingly collect personal information from individuals under the age of eighteen (18) without prior consent from a parent or legal guardian.
By using the Services, you accept the terms of this Privacy Policy and certify that you are eighteen years of age or older, or that your parent or legal guardian has given prior consent to VeryPay for your use of the Services.
1. TYPES OF PERSONAL INFORMATION WE COLLECT:
a. Information you share directly with us: When you use our Services, you may directly provide us with personal information (for example, details you register when creating your account), and we will store this personal information on our systems and process it for the purposes described in this Privacy Policy. Depending on the Service, the personal information we collect will be relevant to providing that Service and may include all or part of the following:
• Name
• Email address
• Your company name
• Photograph
• Education level
• Username
• Password
• Avatar image
• Card number and PIN code
• Card Limits
• Transaction ID and other information necessary for providing our Services
• “Identifiers” – information we process as your personal information because it relates to you and your use of our Services but is not directly provided by you from your device (e.g., geolocation data and IP address, device manufacturer and model, iOS version)
• Information you provide when requesting help from our customer support team, including the content of this communication with our team
• Language selection
• Purchase history, including specific items, quantities, and prices – with participating merchants
• Geolocation
• Biometric data: Our applications offer the option to access the service using biometric authentication, such as fingerprint or facial recognition, for increased security and convenience. This implementation uses your device’s native biometric APIs, which only provide our application with a success/failure authentication result without sharing the actual biometric data. Your biometric data is stored only on your device and is never transmitted, accessed, or stored on our servers. We do not collect, process, or retain any of your biometric information at any time.
If you choose not to use biometric authentication, traditional username/password authentication remains available.
The use of biometric authentication is entirely optional and can be managed through your device settings.
b. Information shared about other people: We may give you the opportunity to invite people you know to use our Services. If, as a User of VeryPay Services, you authorize third parties (for example, family members or friends) to use them, you are required to ensure that this sharing complies with applicable data protection laws. This includes the obligation to inform these third parties that their personal data will be processed by VeryPay due to their use of the Services, to obtain their prior consent when required by law, and to make them aware of the applicability of the Privacy Policy, particularly regarding their rights and how to exercise them. You must also ensure that you do not use VeryPay Services to collect or process personal data in violation of privacy laws or to illegally access third-party information. Furthermore, it is essential to be aware of the level of protection offered by VeryPay and to adopt all appropriate technical and organizational measures to protect this data against unauthorized or unlawful processing, as well as against destruction, loss, falsification, or unauthorized disclosure. Follow the instructions in the “Contact Us” section to request the deletion of personal information stored by VeryPay
c. Information you generate by using our Services: Activity and transaction history on the Services. When you use our Services, we will collect personal information about how you use and interact with our Services, such as purchases you make, money you send. We will also create an application ID to identify your account.
d. Information we receive about you from connected third-party platforms: Information we may receive from third-party electronic wallet platforms to provide you with the Services may include:
• First nam
• Last name
• Address (city, postal code, state, country)
• Email address
• Phone number
• Electronic wallet ID
• Electronic wallet balances
• Voice balances
• Currency used
• Purchase history, including specific items, quantities, and prices – with participating merchants
• Geolocation
If you access our Services from a third-party platform or connect our Services to a third-party account, you should also read the terms of use and privacy policy of that third-party platform.
2. WHY WE PROCESS YOUR INFORMATION AND OUR LEGAL GROUNDS:
VeryPay only processes personal data for specific and explicit purposes. VeryPay processes User data in the context of executing a contract. For this purpose, the objectives pursued by VeryPay are as follows:
• Set up your account and provide our Services (e.g., process your transaction requests)
• Manage User identity to authenticate them and prevent identity theft, fraud, or violations of criminal law in general
• Evaluate, improve, optimize, and personalize our Services and User experiences
• Help you connect with other people you know and other third-party platforms you use
• Provide pre-sales service and offers by VeryPay
• Provide after-sales service including technical support
• Protect customer safety and well-being
• Offer new products and services, special actions that may interest Users
• Manage personal data, characteristics, and rights of a contract;
• Process contract terminations;
• Process Customer and User complaints;
• Communicate regarding Customer management;
• Manage incoming mail;
• Manage disputes;
• Manage requests related to the exercise of data subject rights
• Store Customer or User data;
• Offer authentication services.
User data is retained for the time necessary to accomplish the purposes mentioned above.
Regarding processing related to contract execution, data may be retained for a maximum period of three (3) years from the end of the relationship.
VeryPay also performs data processing for purposes other than the strict execution of contracts. These processes may be subject to obtaining User consent, which can be withdrawn at any time. For this purpose, the objectives pursued by VeryPay are as follows:
• Respond to requisitions from authorities and court decisions
• Ensure blocking of mobile devices reported stolen
• Maintain our business operations, including any business transition, such as a merger, acquisition by another company, or the sale of all or part of our assets
• For security purposes and to prevent fraud or potentially illegal activities
User data may be retained for the time necessary to allow VeryPay to meet its legal obligations
VeryPay may also process User data for statistical purposes, including marketing the statistics obtained. In this case, all data is previously anonymized.
If you have questions, need more information, or wish to withdraw your consent, please see the CONTACT US section below.
3. IDENTITY OF THE DATA CONTROLLER:
The data controller is VERYPAY (SENEGAL), a Single-Member Limited Liability Company with a share capital of nine million (9,000,000) CFA francs, having its registered office at Plateau, 66 Boulevard de La République, Immeuble Seydou Nourou Tall, 1st floor BP 11417, Dakar, Senegal, registered with the Trade and Personal Property Credit Register of Dakar under number SN.DKR.2024.B.50788, operating under the trade name “VeryPay”.
4. HOW WE SHARE INFORMATION
VeryPay may share the User’s personal data with companies in our group, our subsidiaries, our strategic partners, and our service providers acting on our behalf, only within the framework of the purposes defined in this Privacy Policy, particularly to inform the User about VeryPay products and services or to ensure the provision of requested services or in the context of a business transition, such as a merger or acquisition.
In these cases, VeryPay ensures that these third parties comply with strict confidentiality and security standards by framing the processing with contractual agreements in accordance with applicable regulations. If a data transfer outside Senegal is necessary, VeryPay ensures, through appropriate contractual guarantees such as standard contractual clauses or binding corporate rules (BCR), that the data benefits from a level of protection equivalent to that offered in Senegal. Any communication of personal data to third parties is carried out with full transparency, with clear information on the identity of the third party, the purposes of the processing, and the security measures implemented. When required by law, VeryPay will obtain the User’s explicit consent before any transfer or specific processing. However, exceptions may apply in cases provided for by regulations, particularly for reasons of national security or public interest
We also share your information with individuals you have expressly designated or added to your user group within the Application, and reciprocally, they may also share their personal data with you as part of the collaborative features of the Services.
5. CONSENT FOR THE COLLECTION OR PROCESSING OF PERSONAL DATA RELATING TO YOUR CHILD:
By adding your child to the group sharing function, you represent to us that you are their parent/legal guardian and have the requisite authority to make decisions on behalf of the child. You consent to VeryPay collecting information provided by yourself about your child. Such information is limited to: child’s ID photo, first & last name, school, PIN, payment token, wallet ID, parental/legal guardian information and Wallet balance.
You further consent to us sharing this information with our disclosed partners for the sole purpose of facilitating transactions on our platform and compliance with our legal obligations under Senegalese law. We obtain, process and store this information for the sole purpose of enabling you (the parent/legal guardian) to send money to your child, and to enable the child to carry out transactions with our authorized merchants in schools
6. YOUR RIGHTS:
Depending on what privacy laws apply to you, you and/or your legal representative have certain legal rights in connection with your personal information. Your privacy rights are explained below.
Subject to certain exemptions, you have the right to:
– The right to information and access: The User has the right to request, at any time and in writing, from VeryPay, confirmation of the existence or non-existence of processing of their personal data. In the event of confirmed processing, the User may access their data and obtain detailed information, particularly on the purposes pursued by the processing, the categories of data concerned, the recipients or categories of recipients (including those located in third countries), the data retention period, the procedures for handling access requests, as well as their right to lodge a complaint with the competent authority for personal data protection.
– The right to deletion: The User has the right to request the erasure of their personal data when they believe that it is no longer necessary for the purposes for which it was collected or processed, when its processing is unlawful, or when its deletion is required to satisfy a legal obligation. However, VeryPay informs the User that certain data cannot be deleted in cases where their retention is essential, particularly for the establishment, exercise, or defense of legal claims, or when the legislation in force requires their archiving, such as in the context of requirements related to national security or telecommunications regulations. VeryPay undertakes to provide detailed information on the reasons for any refusal to erase in its response to the User’s request and to process this request within the timeframes provided for by the applicable regulations.
– The right to rectification: Correct or update your personal information when it is inaccurate. To review and update personal information associated with your account profile, visit the “Account Details” page in our Applications.
– The right to object: The User has the right, by virtue of their particular situation, to object to the processing of their personal data if the processing is not part of VeryPay’s legitimate interest or in the context of the general interest. Thus, VeryPay will suspend the processing of their personal data, unless VeryPay can demonstrate that there are legitimate and compelling reasons for the processing that prevail over those of the User or if the processing of personal data is related to the establishment, exercise, or defense of legal claims (for example, the introduction of a request before a court).
– You can file a complaint with the Senegalese data protection authority by writing to: Commission de Protection des Données Personnelles (CDP), 34 Sicap Mermoz VDN Lot B, 25528 Dakar, Fann, Senegal.
– Manage personal information we receive from third-party applications/platforms and your mobile device: To manage the information we receive from third-party applications or platforms and your mobile device, use the tools and settings provided by these third-party applications and devices.
7. CONFIDENTIALITY OF CORRESPONDENCE:
The User’s personal communications benefit from strict confidentiality. VeryPay is authorized to process only the metadata necessary for the technical operation of communications, but the existence and content of personal communications transiting through its network (such as emails) are protected by legal provisions relating to the confidentiality of correspondence. In accordance with current regulations, VeryPay prohibits itself, except for exceptions provided by law, from accessing these communications or becoming aware of them. To this end, VeryPay has implemented rigorous protection measures and has instructed its employees to ensure absolute respect for the confidentiality of correspondence.
8. DIRECT PROTECTION POLIC:
The User has the unconditional right to object, without prior justification, to the use of their personal data for direct marketing purposes. To exercise this right, the User may contact VeryPay’s Customer Service. Regarding users of websites who are not VeryPay customers, they will only receive commercial communications by email after giving their explicit consent. It is specified that the User’s objection to receiving commercial communications in no way affects VeryPay’s right to contact them electronically in the context of executing a contract or when required by law.
9. HOW WE STORE AND PROTECT YOUR PERSONAL INFORMATION:
We work hard to protect your information, but you also have a role to play. We implement reasonable and appropriate security measures to help protect the security of your information and ensure that your data is processed securely and in accordance with this Privacy Policy.
These measures vary depending on the sensitivity of your information. It is important that you protect and maintain the security of your VeryPay account and that you inform us immediately of any unauthorized use of your account.
All connections to the VeryPay database through the use of the Services are secured with HTTPS (TLS 1.2) technology. The network connection to the database is protected by strict firewall rules. Only verified accounts can connect to the VeryPay database via VPN using Secure Shell (SSH). Only key authentication is allowed to access user accounts. Each user’s private key must be protected by a password. If key authentication is successful and the account is authorized to connect to that particular system, the user is granted access to the system. Although we take precautions against potential security breaches of our Services and our customer databases and records, no website or internet transmission is completely secure
We cannot guarantee that unauthorized access, hacking, data loss, or other breaches will never occur, and we cannot guarantee the security of your information during its transmission to our Services. Any transmission is at your own risk.
10. INTERNATIONAL OPERATIONS AND TRANSFERS:
When you use our Services, your personal information may be processed in Senegal and other countries. As part of our international operations, we may transfer personal information to our group companies, business partners, and service providers located internationally for our legitimate business interest.
We store your personal information on servers located in Switzerland.
By accepting this Privacy Policy, you consent to the processing and transfer of your personal data outside of Senegal to Switzerland. If you do not accept the transfer of your personal data outside of Senegal, please do not use our Services or submit your personal data to us. When we transfer your personal information internationally, we process your personal information securely and in accordance with this Privacy Policy, and we implement appropriate safeguards to protect your personal data during such transfer.
11. HOW LONG WE KEEP YOUR INFORMATION:
VeryPay will not retain the User’s personal data beyond the time necessary to achieve the purpose for which we collect it. The retention period may therefore differ depending on the purpose. At the end of the applicable retention periods, personal data is deleted or made anonymous.
12. CONTACT US:
You can contact us for your questions, requests, comments, or concerns. If you have any questions, requests, comments, or concerns regarding our Privacy Policy and/or our privacy practices, please send an email to legal@verypay.ch.